Stanislav Sojka: Tramvaje na Václavském náměstí pomohou přetížené Praze 2

Václavské náměstí s tramvajemi, 1939. Z archivu Stanislava Sojky
Václavské náměstí s tramvajemi, 1939. Z archivu Stanislava Sojky

Radnice městské části Praha 1 vehementně brání návratu tramvají na Václavské náměstí. Opět se to ukázalo v Mladé frontě Dnes z 13. prosince 2014 v článku s názvem Spíš než kolem koně pojede tramvaj Opletalovou. Tramvajová trať přes Václavské náměstí by však částečně řešila silné dopravní přetížení Prahy 2.

Argumenty starosty Prahy 1 Oldřicha Lomeckého, aspoň jak jsou prezentovány v tisku, jsou jednoduché: Václavské náměstí má být oázou klidu, ve středovém pásu by mělo být stromořadí, navíc by tramvajové troleje kazily výhled na Národní muzeum. Václavské náměstí je dopravně obslouženo dostatečně – metrem a tramvajemi v Jindřišské.

Praha 2 obnovení tramvajové trati podporuje z praktičtějších důvodů: přes naše území totiž vede nejvytíženější tramvajová trať ve městě. Mezi Karlovým náměstím a náměstím I.P.Pavlova jezdí tramvaje ve špičkách každé 2-3 minuty. Častěji už to nejde, kapacita trati je plně využitá. Navíc ve chvíli, kdy dojde byť k malé nehodě, způsobí to dopravní kolaps – tento úsek prakticky není kudy objet. Ani nemluvě o situaci, kdy bude potřeba tuto trať rekonstruovat.

To je skutečný důvod, proč návrat tramvají na Václavské náměstí doporučují i dopravní odborníci. Stačilo by, kdyby se trať z Vinohrad (z I. P. Pavlova i z Vinohradské) napojila na koleje vedoucí Vodičkovou a Jindřišskou. Tím by se jednak trochu odlehčilo úseku mezi Karlovým náměstím a I.P. Pavlova, jednak by bylo možné tudy odklánět linky v případě havárie. Nejde tedy primárně o rychlejší spojení z Vinohrad na Václavské náměstí, jak se traduje (a jak si myslí i starostka Prahy 2 Jana Černochová).

Václavské náměstí s tramvajemi, 1970. Z archivu Stanislava Sojky
Václavské náměstí s tramvajemi, 1970. Z archivu Stanislava Sojky

Často nám při řešení různých problémů na komunální úrovni vadí, že městské části nemají dostatek pravomocí a o všem se rozhoduje na úrovni hlavního města. Toto je přesně případ, kdy by se město mělo svých pravomocí chopit a rozhodnout – ne ve prospěch Prahy 2, ale veřejné dopravy v celém centru – a vrátit tramvaje na Václavské náměstí.

Víte, že…? Tramvaje jezdily přes Václavské náměstí do roku 1980, kdy je nahradila trasa A metra. Jezdily z Národní přes Můstek, po celém Václavském náměstí, a od Muzea odbočovaly buď k Hlavnímu nádraží, do Vinohradské nebo za Muzeem do Škrétovy a Bělehradské. Dříve jezdily tramvaje i Mezibranskou, buď na Karlov, nebo zatáčely do Rumunské.

O autorovi: Stanislav Sojka zastupuje Stranu zelených v Komisi rozvoje Prahy 2. Pamatuje nejen tramvaje na Václaváku, ale i trolejbusy, a málem i přesličky a plavuně na náměstí Míru.

Napsat komentář